Activiteiten waaraan Stichting Kuria bijdraagt
Stichting Kuria draagt financieel bij aan diverse activiteiten van Stichting Kuria Zorg en Stichting Vrijwilligers Kuria die zonder steun niet bekostigd zouden kunnen worden. Onderstaand een (niet volledig) overzicht van deze activiteiten:
Deskundigheidsbevordering
Omdat hospice Kuria uitsluitend vergoeding ontvangt voor de zorg aan bewoners en niet voor deskundigheidsbevordering van medewerkers, draagt stichting Kuria hieraan financieel bij. Deskundigheidsbevordering omvat zowel verplichte als niet-verplichte scholing. Verplichte scholing betreft bijvoorbeeld het BHV-diploma (bedrijfshulpverlening) voor verpleegkundigen. Niet-verplichte scholing helpt medewerkers bij te blijven en ontwikkelingen in het vakgebied te volgen. Zo is er ruimte voor deelname aan binnen- en buitenlandse symposia en congressen. Ook maakt de financiering het mogelijk dat nieuwe medewerkers van Kuria de scholing palliatieve zorg kunnen volgen en zo een goede basis leggen voor werken in het hospice.
Kwaliteitszorg
Stichting Kuria heeft een bedrag ter beschikking gesteld voor het realiseren van een kwaliteitskader palliatieve zorg in de vorm van het Prezo. In dit kader staat beschreven aan welke kwaliteitseisen palliatieve zorg in hospicevoorzieningen zou moeten voldoen, op fysiek, psychologisch, sociaal en spiritueel vlak. Het kwaliteitskader draagt bij aan een landelijk, eenduidig beleid om de palliatieve zorg te verbeteren.
Onderzoeken
Om de kwaliteit van palliatieve zorg voortdurend te verbeteren en ervoor te zorgen dat het aanbod van Kuria aansluit bij de behoeften in de maatschappij, is onderzoek nodig. Daarom financiert Stichting Kuria verschillende onderzoeken, waaronder:
- Onderzoek naar de rol van hospice Kuria in het eigen werkgebied. Het onderzoek leidde tot diverse aanbevelingen. Hospice Kuria kan meer betekenen voor eenzame alleenwonenden door de zorginfrastructuur, zoals huisartsen en wijkverpleging, te ondersteunen met bijvoorbeeld consultatie. Ook kan hospice Kuria geïsoleerde mensen, die meestal niet in een netwerk zitten en moeilijk vindbaar zijn, individueel bereiken met behulp van buddy’s.
- Onderzoek naar een bijzondere doelgroep: zorg mijders waaronder met name dak- en thuislozen. Dit onderzoek is in 2017 uitgevoerd door Hanna Klop en collega’s van het Amsterdam UMC / VUmc. Het onderzoek heeft geleid tot een concrete, bruikbare handreiking voor zorgverleners die werken met dak- en thuislozen. Ook de verpleegkundigen van Kuria hebben nu een praktische handreiking hoe zorg mijdende mensen te benaderen.
Innovatie
Kuria is een innovatieve organisatie, die vaak voor de troepen uitloopt en nieuwe activiteiten en werkwijzen ontplooit, ook als de reguliere bekostiging er (nog) niet is. Door snel in te spelen op ontwikkelingen en behoeften, behoudt Kuria haar positie in de stad en in het land als ontwikkelende organisatie en pionier op het gebied van palliatieve zorg. Stichting Kuria financiert activiteiten die innovatie bevorderen:
- Stichting Kuria heeft de implementatie van het elektronisch zorgdossier gefinancierd. Alle papieren dossiers van bewoners zijn gedigitaliseerd. Het zorgdossier is volledig toegespitst op de palliatieve zorg en ontwikkeld in samenwerking met de Associatie Hospicezorg Nederland.
- Ook heeft Stichting Kuria de ontwikkeling van VITA Valerius gefinancierd, het trefpunt voor buurtbewoners met vragen over gezondheid en welzijn. Iedere week is een andere zorgverlener uit de buurt aanwezig om vragen te beantwoorden over een bepaald thema.
- In 2019 is een overeenkomst gesloten met het Amsterdam UMC / VUmc waardoor het mogelijk is geworden dat prof. dr. C. van Zuylen benoemd is tot hoogleraar van de Kuria-leerstoel Klinische Palliatieve Zorg. Deze Kuria-leerstoel wordt 5 jaar (financieel) ondersteund door Stichting Kuria.
Renovatie en onderhoud
Eind 2018 is Stichting Kuria volledig eigenaar geworden van het pand aan het Valeriusplein. Hiermee is Stichting Kuria ook verantwoordelijk geworden voor de instandhouding van het pand. Stichting Kuria heeft de grootschalige verbouwing (2010-2017) van hospice Kuria financieel mogelijk gemaakt:
- In de eerste fase (2010) is een gemeenschappelijke, multifunctionele ruimte op de vierde verdieping gerealiseerd. Het naastgelegen appartement werd bestemd voor vrijwilligers in de weekend- en vakantieperiodes.
- In 2012 en 2013 zijn de bewonerskamers – met pantry en badgelegenheid – op de eerste en tweede verdieping gerenoveerd volgens de laatste eisen. Gelijktijdig werd het exterieur gerestaureerd.
- In 2013 was de parterre, waar de stafdiensten zijn gevestigd, aan de beurt.
- In 2014 is gestart met het afronden van de luchtbehandelingsinstallatie voor een aangenamere binnentemperatuur. Deze apparatuur werd opgesteld in het souterrain.
- De garage is in 2016 gerenoveerd.
- Ten slotte werd in 2017 de derde etage geschikt gemaakt voor ondersteunende diensten, zoals buddyzorg, vrijwilligers en opleiding.
- De aspecten brandveiligheid en isolatie werden gelijktijdig sterk verbeterd en voor de veiligheid van bewoners en personeel werd een nieuwe brandmeldinstallatie in gebruik genomen met een directe doormelding naar meldkamer brandweer Amsterdam.
- De certificering van de bedrijfshulpverlening BHV en het vluchtplan zijn geactualiseerd.
Loonkosten
Stichting Kuria heeft als doel om te beschikken over een vermogenspositie die toereikend is om de loonkosten van de gelieerde stichtingen jaarlijks te kunnen dragen.